Hej hej bloggy! Här kommer Mat i Prag-inlägget! Och jag säger som jag sa i Mat i Berlin-inlägget: Jag gillar ju allt, allt som är 2/10 eller högre är värt att äta, så 4/10 är verkligen inget dåligt betyg, men inte heller särskilt högt.

Det är lite halvt i ordning, men inte exakt.

När vi kom fram så var vi väldigt trötta. Jag hade bara sovit fem minuter natten innan, och så sov jag en del på planet också, men det var ju ingen lång resa. Jag tror att vi alla hade sovit runt två timmar. Vår lägenhet var inte riktigt redo när vi kom fram, så vi gick och åt. Vi gick till ett thaiställe i närheten. Dom andra tre åt en väldigt god risrätt, som jag önskar att jag också hade valt. Jag valde istället en rätt med kyckling, lite bacon och massor av haricots verts. Nu ska jag också erkänna en lite pinsam sak. Jag lär mig aldrig vad det heter. Jag fattar inte varför, det är ju inget svårt. Men jag kan inte få in det. Iaf, bönorna var väldigt goda, kycklingen var helt okej och baconen var inte bacon utan typ kassler, och inte så hårt stekt som jag ville. Det var också väldigt oljigt. Det var helt okej, men verkligen ingen höjdare. Det var nog det sämsta jag åt under resan. 2/10.

Efter detta gick vi hem och sov. Nu är det inte meningen att det här ska bli ett inlägg om vad vi gjorde hela dagarna, vet inte varför jag skrev det, eller att vi var trötta i början. Ursäkta.

På kvällen åt vi panerad ost med pommes. Det var på ett ställe där jag och Irma var ett par gånger förra året. Det var bra, men inte lika bra som förra året. Men jag gillar panerad ost väldigt mycket, när jag var yngre, typ 10-15 eller nåt sånt, så var det min favoriträtt, och jag gillar det som sagt väldigt mycket fortfarande. Det funkar nästan alltid. Det får en 8/10. Inte bästa panerade osten jag ätit, inte på långa vägar, men det är alltid gött. Panerad ost har nog aldrig fått under en sjua från mig.

Dagen efter inledde vi med en väldigt sen lunch, dom andra sov så mycket längre än jag. Dom resterande dagarna gick jag ofta ut och åt frukost själv först, och sen lunch med dom andra några timmar senare. Men här blev det ett gemensamt första mål. Åt en pasta med spenat och grädde och vitlök. Även det här var ett ställe som jag och Irma varit på året innan. Det var gött, men inte heller så gött som året innan. Förra gången var det verkligen en gräddig rätt, nu var det väldigt lite grädde. Mest spaghetti och spenat. Men det var gött ändå! Jag ska inte tänka alldeles för mycket på vad allt får för betyg, så jag slänger iväg en sjua på det här! Vid den här måltiden hände även något som väldigt sällan händer. Jag beställde en efterrätt. En cheesecake. Den var rätt god, iaf halva. Jag är ju inget jättefan av sötsaker, äter aldrig det, men för att vara sötsak så var den go! 4/10! Så totalt får väl den här måltiden 5,5/10, om man slår ut det. Å andra sidan var ju pastan huvudrätten, som fick 7/10. Jaja. Ni fattar.

På natten, på väg hem, så köpte jag en kebab i pita. Den var rätt go, jag brukar inte gilla kebab så mycket, jag gillar bara tre st i Göteborg t ex. Men den var helt okej! 6/10. Irma köpte en falafel också, som var så galet stark. Alltså bland det starkaste jag ätit. Vi provade den allihopa, och efter en tugga så brann det i käften på en. Så hon fick slänga den.

Morgonen efter tog jag en promenad, dom andra sov så länge. Jag gick förbi ett ställe, en restaurang på en båt. Jag skulle ju äta med dom andra rätt kort efter, så köpte bara en side dish. Vad heter det på svenska? Tillbehör? Sidorätt? Jaja. En liten skål med gnocci iaf. Det var väldigt gott! 9/10, fastän det bara var en liten liten grej. Bra betyg!

Nu ska jag ta en liten paus från maten, och recensera dom olika chipsen vi ätit. Nån kväll tidigt så köpte vi med en liten påse med chips med smak av nån ost. Dom var inte så goda. 3/10 kanske. Det är vääääldigt svagt för att vara chips, nästan alla chips får minst en sjua av mig. Nån annan gång köpte vi med två andra påsar, minns inte riktigt vad dom hade för smaker. En var nån ost vet jag, och dom var goda. Dom andra kanske bara var typ saltade eller nåt, minns inte. Men båda två var goda iaf, ett snitt på kanske 9/10. Chips får alltid högt betyg nästan. Och en kväll stannade jag hemma när dom andra var ute, då åt jag en påse också. Minns inte vad det var för smak på den tyvärr. Irma eller nån annan kanske kan hjälpa till lite här i en kommentar om ni minns? Men den var god iaf, 9/10. Och sen åt vi nån annan kväll en påse cheese & onion också, det var gött. Kanske 8,5/10.

Tillbaka till maten. Vi tänkte att vi skulle äta en mer vanlig frukost, inte mat. Så vi gick till ett frukostställe. Jag köpte massor av toast, en mimosa, vita bönor i tomatsås, scrambled eggs, bacon, ost, och kanske nåt mer. Det var rätt gött men inte supergött. Mimosan var görgo dock! Toast med smör och ost är ju alltid gött också. Resten var sådär. Totalbetyget blir kanske 6,5/10.

Nu kanske det hamnar i fel ordning här, men jag tror det var den här kvällen som vi skulle äta panerad ost igen. Det var ett gött ställe på en innergård. Här fick man tre panerade ostar, det var olika ost i varje. En typ edamer eller nån sån standard, och en gorgonzola, och nån annan mögelost. Det var väldigt gott och kul att prova olika ostar, men den vanliga, standardosten, var ändå bäst. Den här måltiden får högt betyg! 8/10.

Nu skiter jag totalt i ordningen här, skriver om det jag känner för att skriva om bara. En annan gång åt vi panerad ost igen! Nere i en källare. Det här var den bästa osten på resan. Jättebra pommes, jättebra ost, jättebra tartarsås. Jättebra kål. Jag tror jag vill ge mig på 10/10 här. Det ni!

Sista dagen gick vi faktiskt dit igen och åt samma. 9,5/10 den gången.

En dag när jag vaknade tidigare än dom andra så gick jag ut och åt frukost. En burger med pommes. Burgern var jättebra verkligen. Brödet var rätt tråkigt, men allt annat var superbra. 8/10, hade nog fått 9,5/10 om det inte var för det tråkiga brödet. Totalbetyget dras dock ner ytterligare av pommesen som var riktiga tråkiga, dom var kanske 2,5/10. Jag åt bara hälften typ. Det kolsyrade vattnet var inte heller bra alls. Jag har ju inte tagit med dryck i övriga betyg, men här måste det in tyvärr. Allt kranvatten smakar klor i Prag, det är för jävligt, så jag har köpt ofantliga mängder vatten under resan. Jag har nog druckit 15 liter kolsyrat vatten under resan. Jag älskar ju det också. Men på det här stället hade dom bara kolsyrat kranvattnet, så det var kolsyrat klorvatten. Det smakade för jävligt, vilket gjorde att jag inte drack något alls, vilket ju gör vilken måltid som helst sämre. Så totalbetyget blir nog bara 5,5/10, trots att burgaren var helt fantastisk.

En kväll åt vi på en pastarestaurang. Där var det görgött. Jag åt en fantastisk pasta med kyckling. Julia åt samma. Palle och Irma åt risotto. Alla fyra var jättenöjda. Verkligen grym mat. 9/10. Asgött var det! Jag var dock superhungrig här, och blev inte riktigt mätt på en pasta, och det visste jag redan från början, så jag beställde dessutom in en liten pommestallrik. Lite konstig kombination med pasta och pommes, men jag var väldigt väldigt nöjd med mitt val. Pommesen var också bra, kanske 7/10, och det är ju högt för att vara något så meningslöst som pommes.

En morgon åt vi bagel till frukost. Den var rätt god, massa goa grejer på, men det var ingen bagel, den var inte kokad, utan det var typ en bagelformad fralla, vilket drog ner det en del. Det var gött, men jag var sugen på bagel, så det drar ner betyget en del. 5/10.

Jag vill återigen påpeka att när det är 5/10 är jag verkligen jättenöjd. Jag tycker det är så jävla gött att äta mat och en 5/10-grej är jävligt gött.

En morgon när jag var uppe tidigare än dom andra så gick jag till pastastället igen. Det låg så nära oss och jag var rätt hungrig. Det var också svinvarmt den dagen och dom hade bra parasoll. Jag skrev några vykort där, och åt samma pasta som när jag varit där ett par dagar tidigare. Varför ändra när jag vet att den är så god, tänkte jag. Och den var fortfarande lika god. 9/10 alltså.

När vi skulle äta tillsammans efter det här så var jag alltså inte så hungrig, hade ätit pasta ett par timmar tidigare. Så när dom andra köpte pasta eller pizza så köpte jag en grekisk sallad. Den var god men inte supergod. Oliverna var väldigt tråkiga, vilket drar ner betyget mycket. Oliverna är det jag gillar mest i en grekisk sallad annars. Men i övrigt var det helt okej, 5/10 kanske.

Jag tror det var sista kvällen som vi åt asiatiskt. Det var görgött verkligen. Jag köpte nån wok med biff. Supergott verkligen. Efter maten delade jag och Palle och Julia på lite vårrullar också. Dom var också goda, men inte lika goda som woken. Jävlar vad god den var. Woken får nog 9/10, och vårrullarna 6,5/10.

Jag tänkte att jag var klar nu, det var dom här grejerna jag hade skrivit ner. Men nu kom jag på att jag och Palle en natt gick ut för att köpa falafel också. Det var ett nattöppet ställe som hette Kebab King eller Kebab Star eller nåt sånt. En av dom som jobbade där kunde lite svenska och frågade vad vi tyckte om Jokkmokk. Kebaben såg väldigt god ut där så jag valde det istället för falafel, som jag egentligen var mer sugen på tror jag. Men det var ett bra val, den var väldigt god. Dom hade massa picklad rödkål i också, som var svingött. Den får 7/10 eller nåt sånt.

Det var nog det hela! Jag tvivlar på att någon orkat läsa hela vägen hit, men det jag tycker det är lite kul att skriva om mat man ätit på resor iaf. Den här gången var inte alls lika kul som efter Berlin, kanske för att det gått ett gäng dagar den här gången. Får försöka ta mig ut och resa snart igen så jag får göra om det! Hej då bloggen, hörs snart!

Ett svar to “”

  1. Krok Says:

    YES! Väntat på denna.

Kommentera

